In gesprek met: Jan de Witte

  • Home
  • In gesprek met: Jan de Witte
Shape

In gesprek met: Jan de Witte, Medior System Engineer & Teamleider Servicedesk

In de komende maanden laten wij u nader kennismaken met diverse medewerkers van DNA Services.
Elke keer vertelt een medewerker over zijn functie, het team en hoe men een bijdrage levert aan de groei van DNA. Zo ontdekt u de kracht van onze organisatie en ervaart u welk team professionals binnen ons bedrijf actief is. Dankzij onze medewerkers kunnen wij u de beste IT-dienstverlening bieden.
Vandaag gaan wij in gesprek met: Jan de Witte, Medior System Engineer & Teamleider Servicedesk

IMG_4685

Hoe ben je terecht gekomen bij DNA?

“Aansluitend op de middelbare school ben ik op het Hoornbeeck College de opleiding ICT Beheer gaan volgen waarbij ik werken en leren combineerde. In 2015 heb ik deze opleiding afgerond met de specialisatie Netwerkbeheerder. Ik hou ervan om te blijven leren en ben vervolgens op Hogeschool Rotterdam in deeltijd verder gaan studeren in de richting ICT Service Management. Tijdens mijn opleidingen heb ik bij verschillende IT-bedrijven ervaring opgedaan. Zowel op het gebied van hardware verkoop en bijbehorende installatiewerkzaamheden als op het gebied van het onderhouden van de netwerkinfrastructuur. In mei 2015 ben ik, naar aanleiding van een vacature, aangenomen bij DNA als Junior System Engineer.”

Kun je iets vertellen over je persoonlijke ontwikkeling en je huidige functie binnen DNA?

“DNA biedt volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Ik heb inmiddels diverse rollen mogen vervullen binnen onze business unit Beheer & Support. Bijvoorbeeld de rol van Incident Manager. Sinds 2017 ben ik actief als Medior System Engineer. Hierbij combineer ik zowel consultancy taken als de daadwerkelijke uitvoering van IT-projecten. Per januari van dit jaar ben ik ook aangesteld als Teamleider Servicedesk. Vanwege de sterke groei van onze klantenportefeuille en de start van diverse nieuwe medewerkers is het belangrijk dat we onze Junior System Engineers voldoende begeleiding bieden. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het inwerkproces is. Bijvoorbeeld om goed te leren werken met ons monitoring- en ticketsysteem. Samen met ons groeiende team span ik me dagelijks in voor maximale klanttevredenheid!”

IMG_4685

“De IT-omgeving van onze klanten naar het volgende niveau brengen, daar krijg ik energie van!”

“De afwisseling in mijn werkzaamheden, zowel op locatie bij klanten als bij DNA op kantoor, is prettig”

Wat houdt jouw dagelijks werk in?

“Momenteel werk ik aan verschillende uitdagende projecten voor onze klanten. Doordat we een sterke groei doormaken komen er steeds meer projecten bij onze afdeling terecht. Recent koos bijvoorbeeld een snelgroeiende logistiek dienstverlener voor de volledige uitbesteding van IT-beheer aan DNA. Onze werkzaamheden zijn projectmatig georganiseerd. Ook leveren wij periodiek ondersteuning op locatie van onze vaste klanten. Omdat veel klanten te maken hebben met productie- en logistieke processen kom je regelmatig IT-vraagstukken tegen op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met een weegbrug of het functioneren van labelprinters. De afwisseling in mijn werkzaamheden, zowel op locatie bij klanten als bij DNA op kantoor, is prettig.”

Kun je een mooi project illustreren waar je aan meegewerkt hebt?

“In de afgelopen periode hebben we een belangrijk WiFi-project afgerond bij Transterminal Dordrecht (TTD). Dit is een op- en overslagbedrijf van meststoffen in Dordrecht. We werken al sinds de jaren negentig voor dit bedrijf dat onderdeel uitmaakt van de Thesis Holding. In de opslagloodsen moesten we diverse Access Points aansluiten en configureren voor een optimale netwerkverbinding op het gehele terrein. Dit is van belang voor de goede werking van scanapparatuur op de heftrucks. Je ziet dat bij dit soort productie- en handelsbedrijven de IT-infrastructuur op orde moet zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Als ik op locatie bij dit soort bedrijven kom zie ik de impact die we maken door hun IT-omgeving optimaal in te richten. De beschikbaarheid van ICT is voor bedrijven vaak cruciaal.”

Welke uitdagingen kom je tegen bij DNA en hoe pak je dit aan?

“De uitdaging die steeds actueler wordt is security. Kijk alleen maar naar de recente publicaties over geconstateerde kwetsbaarheden m.b.t. het product Apache Log4j. Je ziet dat cybercriminelen steeds geraffineerder te werk gaan en via bijvoorbeeld IT-tools proberen in te breken om data te stelen. Binnen DNA hebben we al langere tijd security als speerpunt benoemd en hier anticiperen we dagelijks op. Daarnaast groeit het besef rond dit onderwerp ook bij onze klanten. Veiligheid gaat soms ten koste van gebruikersgemak (denk aan tweestaps-verificatie) maar draagvlak en bewustwording creëren is echt belangrijk. Op het gebied van ‘security awareness’ bieden wij onze klanten ook online trainingen aan. En zelf blijven we de ontwikkelingen ook nauwgezet volgen natuurlijk.”

“Samen met ons groeiende team span ik me dagelijks in voor maximale klanttevredenheid!”

Wat maakt DNA en jouw team tot een unieke organisatie voor de klant?

“Onderscheidend in onze aanpak is het feit dat we proactief IT-beheer uitvoeren binnen specifieke branches. Dit betekend dat we met behulp van geavanceerde monitoringtools de IT-omgeving van onze klanten continue bewaken. Vaak zijn we de klant dus voor als het gaat om incidenten of changes zodat ze niets hoeven te melden. Ook in de avonduren werken we met een storingsdienst en lossen we eventuele incidenten op. Daarnaast is de teamsamenstelling uniek. We hebben zeer ervaren medewerkers in dienst, niet alleen op het gebied van Beheer & Support, maar ook op het vlak van Software & Development. We zien klanten steeds meer doorgroeien naar totaalrelaties waarbij we vanuit een beheercontract ook software uitdagingen oplossen of andersom. Zo heeft de klant één aanspreekpunt en dat maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. Doordat we bijna 30 jaar ervaring hebben brengen we ook veel praktijkervaring mee.”

Waar haal jij voldoening uit en wat zorgt in jouw optiek voor optimaal werkplezier?

“Ik haal voldoening uit mooie IT-projecten die we mogen realiseren voor onze klanten. Daarnaast ben ik altijd getriggerd op het optimaliseren van onze werkprocessen. Door innovatie en de juiste tooling kunnen we ons werk makkelijker doen en meer tijd besteden aan de relatie met onze klanten. Zo heb ik in de achterliggende jaren een nieuw CRM-systeem geïmplementeerd waardoor klanten eenvoudig én volledig digitaal offertes kunnen ondertekenen inclusief de verwerkersovereenkomst (AVG). Vorig jaar heb ik binnen DNA ons nieuwe Intranet opgezet met behulp van Microsoft SharePoint. Mijn missie is om het elke dag een stukje beter te doen waardoor onze klanten de beste service krijgen!”

your in!

Hartelijk bedankt voor het aanmelden, we houden je op de hoogte.