Cérélia

Shape

Cérélia kiest voor optimale automatisering met maatwerkoplossing

“We wilden niet de ballast van een standaard ERP-pakket”

Elke dag rollen er miljoenen pannenkoeken en poffertjes van de band bij Cérélia. Heerlijke kant-en-klare producten, die onder verschillende merknamen op het winkelschap belanden. Het productieproces is zo specifiek, dat Cérélia 14 jaar geleden voor een maatwerkoplossing koos. “We wilden niet de ballast van een standaard ERP-pakket”, zegt financieel directeur Geo Pols.

Het blijft een rasechte traktatie waar jong en oud van smult. Pannenkoeken. Poffertjes. Dankzij Cérélia hoeft niemand er voor in de keuken te staan. De kant-en-klare producten vinden gretig aftrek. Niet alleen in Nederland. Juist in werelddelen als Azië en Amerika maakt Cérélia een snelle groei door. Pols is verantwoordelijk voor de financiën. Hij was 14 jaar geleden betrokken bij de keuze voor een ERP-pakket. “Als wij onze specifieke processen wilden automatiseren met een standaardpakket, zouden we veel modules nodig hebben. Dan krijg je alle ballast van zo’n pakket erbij. Bovendien ben je minder flexibel, terwijl wij niet van plan waren onze werkwijze aan te passen aan een ERP-pakket. We kozen er daarom voor om een eigen pakket te ontwikkelen: IBIS. Dat staat voor Integraal Bioderij Informatie Systeem.”

Maatwerk of standaard?

De achterliggende jaren groeide IBIS mee met de organisatie. De eerste onderdelen die werden geautomatiseerd met IBIS waren de verkoop en logistiek. Inmiddels is IBIS de spil voor bijna alle bedrijfsprocessen. Orderverwerking, logistiek, voorraadbeheer, verkoop, facturering, productie, planning, personeelsadministratie: het zit er allemaal in. “Het is een breed pakket geworden”, knikt Pols. “Helemaal afgestemd op onze bedrijfsvoering. Dat is het voordeel van maatwerk. Tegelijk blijven we bij elke automatiseringsvraag de afweging maken: lossen we dit op met standaardsoftware of met maatwerk? Zo heeft DNA voor de financiële administratie een bestaande applicatie aan IBIS gekoppeld. Ook op heel specifieke deelgebieden maken we gebruik van oplossingen in de markt. DNA ontwikkelt dan de koppeling tussen IBIS en het standaardpakket.”

Meer werk, zelfde mensen

Door de automatisering kan Cérélia zich veel tijd besparen. Pols noemt als voorbeeld de afdeling Customer Service. “Deze afdeling is verantwoordelijk voor de klant-logistiek, van orderintake tot en met levering. 14 jaar geleden telde deze afdeling twee mensen. We hebben recent een derde aangenomen. Maar al die jaren hebben we met dezelfde mensen een veelvoud aan werk verzet. Mede dankzij IBIS.”

Tracking en tracing

Als producent van voedsel moet Cérélia aan strenge eisen voldoen. Eén daarvan is tracking en tracing. Bij een calamiteit moet Cérélia binnen 4 uur kunnen achterhalen met welke grondstoffen een product is gemaakt en van welke leverancier deze afkomstig zijn. Maar ook welke producten uit dezelfde grondstoffen zijn gemaakt en aan welke klanten deze zijn geleverd. Daarom worden alle grondstoffen en producten in IBIS vastgelegd en traceerbaar gemaakt.

Magazijn optimaal benut

Wat IBIS ook verdienstelijk doet, is het optimaal benutten van de opslagruimte. “We hebben een dynamisch opslagsysteem”, vertelt Pols. “IBIS bepaalt waar de producten worden opgeslagen. Daarbij houdt het systeem rekening met de vereiste ruimte. We hebben bijvoorbeeld een aantal palletplaatsen met een maximale hoogte van 1,40 meter. IBIS zorgt dat deze ruimte ook wordt benut met de pallets die er daadwerkelijk inpassen. Dat is een klein voorbeeld van hoe een goed automatiseringssysteem bijdraagt aan de efficiency in het bedrijf.”

Maandelijks overleg

Elke maand heeft Cérélia overleg met DNA. Behalve de bewaking van de lopende projecten, is er ook altijd het agendapunt ‘lange termijn’. Bij dit deel van het overleg worden wensen en ontwikkelingen besproken die op lange termijn van belang zijn. “De cloud is zo’n onderwerp. We werken nu in een Citrix-omgeving, maar op termijn kunnen we dat anders inrichten. Een ander voorbeeld is de inrichting van onze verkooporganisatie. Als we verwachten uit te breiden met verkoopkantoren op andere continenten, wat betekent dat dan voor IBIS? Dat zijn vraagstukken die we met DNA bespreken.”

Oplossingen voor betrouwbare bedrijfsvoering

Het is niet verwonderlijk dat er na 14 jaar intensief samenwerken een hechte relatie is ontstaan tussen Cérélia en DNA. DNA tekent niet alleen voor de continue ontwikkeling van IBIS, maar is ook verantwoordelijk voor het netwerkbeheer. “Die brede deskundigheid van DNA waarderen wij bijzonder. We kunnen eigenlijk voor al onze vragen op het gebied van automatisering bij DNA terecht. De oplossingen die ze bieden, zijn solide en betrouwbaar. Het zijn geen snelle jongens, maar betrouwbare specialisten. Dat spreekt ons aan. We zitten niet te wachten op fancy producten, maar op oplossingen die bijdragen aan een betrouwbare bedrijfsvoering!”

Geo Pols, financieel directeur Cérélia