Menu Sluiten

Referenties

Omoda

Omoda verwerkt dagelijks 10.000 interne en externe orders via maatwerksysteem.

Tussen de 10 meter hoge stellingen in het magazijn van Omoda rijden de reachtrucks af en aan. Ze lijken moeiteloos hun weg te vinden tussen het duizelingwekkende aantal schoenendozen. Elke dag worden hier zo’n 10.000 orders verwerkt. Dankzij de hoge automatiseringsgraad gaat er maar weinig mis. Bovendien verlopen de logistieke processen bijzonder efficiënt. Het geheim? Het ERP-systeem dat DNA de afgelopen jaren samen met Omoda ontwikkelde. Wie de naam Omoda hoort, denkt al snel aan de online aanbieder van schoenen. Toch was het bedrijf jarenlang een traditionele winkelketen. 

Van Iperen (1)

Van Iperen vernieuwt IT-infrastructuur in samenwerking met DNA.

Datacenter-refresh en optimale high-availability omgeving dankzij hybride flash storage. Al generaties lang zorgt Van Iperen als Nederlands familiebedrijf met haar klanten voor de groei van gezonde en renderende gewassen. Op een manier die goed is voor mens, dier en plant. De liefde voor wat groeit en bloeit zit diep in hun vezels. Van Iperen handelt en onderneemt met respect voor de natuur en zet zich in voor een toekomstbestendige sector. Om de dienstverlening met een hoge kwaliteit te kunnen blijven aanbieden aan klanten, was de infrastructuur aan modernisering toe en was er behoefte aan een betere schaalbaarheid, performance en availability.

VitalHealth

Internationaal geaccepteerde eHealth-oplossingen voor patiënten met chronische aandoeningen.

Vanuit het hoofdkantoor van VitalHealth in Ede worden producten en diensten ontwikkeld die worden gebruikt door ruim 100 zorgnetwerken in diverse landen, waaronder Nederland, België, de Verenigde Staten, India, China, Zweden en Duitsland. Op dit moment worden er met de eHealth-oplossingen van VitalHealth meer dan 130.000 zorgverleners en meer dan zes miljoen patiënten ondersteund. Het bedrijf is in 2006 opgericht door de Mayo Clinic (Verenigde Staten) en Noaber Foundation (Nederland) en heeft ongeveer 200 medewerkers. Eind 2017 is VitalHealth overgenomen door Philips N.V. 

SONY DSC

T.Boer & zn

T. Boer & zn vernieuwt IT-infrastructuur in samenwerking met DNA.

Floor Verdoorn, Hoofd ICT T. Boer & zn: “Slachterij T. Boer & zn is een wereldwijd opererende, toonaangevende exporteur van kalfsvlees met gegarandeerde SKV-kwaliteit. Vanuit eigen slachting en verwerking levert T. Boer & zn wereldwijd aan groothandel, retail, cateraars, industrie, horeca en grootverbruikers. Met meer dan een eeuw ervaring realiseert zij met traditioneel vakmanschap een slachting en verwerking van gemiddeld 8.000 kalveren per week. Hofleverancier T. Boer & zn is een zelfstandig onderdeel van de VanDrie Group, ’s werelds grootste kalfsvleesintegratie met op elkaar afgestemde sectoren: kalvervoeders, kalverhouderijen, kalverslachterijen en kalfsvellen. 

Dna_referenties_euroliquids

Euroliquids

Euroliquids haalt dubbele productie met zelfde aantal mensen dankzij automatiseringsgraad

Het zijn vooral silo’s en leidingen die de aanblik van Euroliquids bepalen. Het Rotterdamse bedrijf produceert vloeibare meststoffen. Zeven jaar geleden waren 25 medewerkers goed voor een productie van 40.000 ton per jaar. Nu produceert hetzelfde team maar liefst 80.000 ton. Directeur Robert van den Kieboom: “Dat is vanzelfsprekend alleen mogelijk dankzij de hoge automatiseringsgraad. DNA heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. De vloeibare meststoffen die Euroliquids produceert, worden vooral toegepast in de land- en tuinbouw. Dezelfde stoffen worden echter ook toegepast in de chemische industrie en door afvalwaterzuiveringen. 

Cérélia

Cérélia kiest voor optimale automatisering met maatwerkoplossing

Elke dag rollen er miljoenen pannenkoeken en poffertjes van de band bij Cérélia. Heerlijke kant-en-klare producten, die onder verschillende merknamen op het winkelschap belanden. Het productieproces is zo specifiek, dat Cérélia 14 jaar geleden voor een maatwerkoplossing koos. “We wilden niet de ballast van een standaard ERP-pakket”, zegt financieel directeur Geo Pols. Het blijft een rasechte traktatie waar jong en oud van smult. Pannenkoeken. Poffertjes. Dankzij Cérélia hoeft niemand er voor in de keuken te staan. De kant-en-klare producten vinden gretig aftrek. Niet alleen in Nederland. Juist in werelddelen als Azië en Amerika maakt Cérélia een snelle groei door.

Dieleman & Schipper

DNA verantwoordelijk voor netwerkbeheer bij Dieleman & Schipper accountants & fiscalisten

De ontwikkelingen in de accountancy gaan hard. De digitalisering neemt steeds verder toe. Marcel Vat, partner bij Dieleman & Schipper accountants & fiscalisten, vat het treffend samen. “We hebben minder huisvesting nodig en meer servercapaciteit.” DNA helpt Dieleman & Schipper bij de inrichting en het beheer van een betrouwbare ICT-omgeving. Dichtbij de klant zitten, betrokken zijn. Voor Dieleman & Schipper is het een voorwaarde voor een goede klantrelatie. Daar verandert zelfs internet niets aan. Vandaar dat het kantoor met 14 medewerkers drie vestigingen telt: in Yerseke, Sliedrecht en Nijkerk. 

Van Iperen (2)

Van Iperen maakt bedrijfsprocessen efficiënter met maatwerksoftware

Dat Van Iperen haar automatisering goed heeft geregeld, kan zelfs klanten niet ontgaan. Bij het afhalen van bestellingen, zorgt het maatwerksysteem van DNA ervoor dat de dichtstbijzijnde orderpicker een opdracht krijgt. Ondertussen volgt de klant op een groot display hoeveel procent van zijn order is gepickt. “Het pakket is klein begonnen maar uitgegroeid tot een maatkostuum”, aldus een enthousiaste Floris Brussaard. 
Van Iperen is toeleverancier van meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen en verpakkingen voor de land- en tuinbouw. Het in Westmaas gevestigde bedrijf telt bijna 100 medewerkers.

Omoda verwerkt dagelijks 10.000 interne en externe orders via maatwerksysteem

"Het systeem handelt orders volledig automatisch af"  

Tussen de 10 meter hoge stellingen in het magazijn van Omoda rijden de reachtrucks af en aan. Ze lijken moeiteloos hun weg te vinden tussen het duizelingwekkende aantal schoenendozen. Elke dag worden hier zo’n 10.000 orders verwerkt. Dankzij de hoge automatiseringsgraad gaat er maar weinig mis. Bovendien verlopen de logistieke processen bijzonder efficiënt. Het geheim? Het ERP-systeem dat DNA de afgelopen jaren samen met Omoda ontwikkelde. 

Wie de naam Omoda hoort, denkt al snel aan de online aanbieder van schoenen. Toch was het bedrijf jarenlang een traditionele winkelketen. Met 18 fysieke winkels heeft het bedrijf een duidelijke positie in de winkelstraat. In 2007 begon Omoda met de online verkoop. “De bestellingen werden met de hand verwerkt. De orderpickers liepen met briefjes en bonnen door het magazijn. En als ze een product niet konden vinden, liepen ze nog een rondje”, glimlacht logistiek manager Pieter van der Paauw.

Kloppend hart

Een kofferbak vol bestellingen werd al gauw een vrachtwagen vol schoenendozen. Door de groeiende online verkopen kreeg het bedrijf behoefte aan een automatiseringsoplossing, inclusief een koppeling tussen webapplicatie en backoffice. Omoda CEO Wilhelm Verton vroeg DNA mee te denken en in 2009 ging het Omoda-systeem – zoals het wordt genoemd – live. “Dat was een spannend moment”, zegt Verton, “maar de overgang verliep vlekkeloos. In de achterliggende jaren hebben we het Omoda-systeem steeds verder uitgebreid en verbeterd". Pieter van der Paauw vult aan: "Elke twee weken hebben we een distributiemeeting, waarin we de verbeterpunten bespreken. Inmiddels is het Omoda-systeem echt het hart van ons bedrijf. Elke dag verwerken we zo’n 10.000 interne en externe orders in het systeem.”

Dynamisch WMS

De hoge automatiseringsgraad binnen het bedrijf is indrukwekkend. Omoda koos daar bewust voor. Vanwege de relatief kleine transactiebedragen, zijn schaalgrootte en efficiency heel belangrijk. Een basisprincipe voor de beheersing van het logistieke proces is dat elk individueel artikel traceerbaar moet zijn. Elk product krijgt daarvoor bij ontvangst een eigen, uniek artikelnummer en barcode. “Vroeger hadden we magazijnplaatsen per artikelsoort. Dat maakte het moeilijker om de ruimte te benutten. Soms hadden we wel 80 karren met retourproducten staan die allemaal nog in het magazijn gezet moesten worden. Nu hebben we een dynamisch warehouse en kan elk artikel overal staan. De warehouselocatie wordt vastgelegd in het systeem en de orderpickers krijgen hun opdrachten via handscanners die online worden bijgewerkt met de actuele stand van zaken. Vanwege het succes is dit zelfs toegepast in de filialen.”

Volledig automatisch

Verschillende typen orderstromen lopen door elkaar heen. De vele online kopers plaatsen bestellingen. Deze weborders worden afgehandeld vanuit het centrale magazijn in Zierikzee. Is een product alleen nog op voorraad in één van de winkels, dan wordt deze naar de klant gestuurd. Er komen nieuwe leveringen binnen: de inkooporders. Maar de eigen winkels van Omoda plaatsen ook interne orders om hun voorraad aan te vullen. En om het nog complexer te maken, zijn er ook retourorders. Internetklanten die afzien van hun aankoop of de verkeerde maat hebben besteld, sturen producten terug. “Al deze verschillende typen orders worden door het Omoda-systeem afgehandeld, volledig automatisch”, zegt Van der Paauw. “Het systeem doet dat op een slimme manier. Zo bepaalt het zelf waar een retour gezonden product het snelst verkocht zal worden – via de webshop of in een specifieke winkel. Daar wordt het product heen gestuurd.”

Sorteermachine

Begin 2014 betrok Omoda een volledig nieuw pand in Zierikzee. Daarbij werd de automatiseringsgraad nog verder opgevoerd. Een enorme sorteermachine verwerkt nu automatisch alle binnenkomende artikelen. Retour producten, geleverde goederen, interne orders, webshoporders: de sorteermachine zorgt dat ze op de goede plaats terecht komen.

Belangrijk voor klanttevredenheid

Terwijl het logistieke proces haarfijn is geregeld, wordt ook het financiële systeem gevoed. Zo exporteert het Omoda-systeem automatisch journaalposten. “Alle informatieverwerking vindt realtime plaats. Als nu het laatste paar schoenen van een specifieke type in de winkel wordt verkocht, is op de webshop direct zichtbaar dat deze niet meer leverbaar is. Daardoor hoeven we klanten niet teleur te stellen en kunnen we bestelde producten ook daadwerkelijk leveren. Dat is belangrijk voor de klanttevredenheid. In het licht van omnichannel een belangrijk punt. Dit heeft er onder andere toe geleid dat Omoda in 2016 de titel 'Logistieke Webshop van het Jaar' heeft gewonnen.”
Wordt de terugbetaling van een retourorder niet uitgevoerd, dan hoeft de klant niet zelf te bellen. Het Omoda-systeem meldt dit zelf waarna de klantenservice contact opneemt met de klant en voor de retourbetaling zorgt.

Actuele managementinformatie

De informatie wordt niet alleen realtime verwerkt, maar is ook direct beschikbaar. Voor het management is het Omoda-systeem een waardevolle bron van informatie. Moeten er strategische beslissingen worden genomen? Het Omoda-systeem levert managementinformatie, met kengetallen als rentabiliteit, omzet, omloopsnelheid, voorraadwaarde, etc. Onderhandelen met een leverancier? Een druk op de knop laat precies zien wat de meest en de minst verkochte schoenen zijn en hoe de artikelgroep presteert.

Continuïteit cruciaal

Het is wel duidelijk dat het Omoda-systeem het kloppend hart van het bedrijf is. Om die reden heeft DNA met veel zorg de netwerkomgeving ingericht. Het bedrijf beschikt over een extra server op een andere locatie. Zou de IBM-server op het hoofdkantoor uitvallen, dan ligt het bedrijf maximaal een uur stil. “Continuïteit, continuïteit, continuïteit. Alles draait hier om continuïteit”, benadrukt Van der Paauw. “De verhuizing was dan ook een belangrijk moment. Samen met DNA hebben we deze goed voorbereid en gefaseerd uitgevoerd. ’s Nachts hebben we de server verhuisd. Dat was spannend! Maar toen ik ’s morgens om 7.00 uur wegging, kon iedereen aan het werk. Alles werkte.”

Soort huwelijk

Van der Paauw is enthousiast over de samenwerking met DNA. “Het is een soort huwelijk”, glimlacht hij. “Je bent op elkaar aangewezen. Zij hebben het systeem ontwikkeld dat onze bedrijfsvoering maximaal ondersteunt. Een systeem dat schaalbaar is. Als we de komende jaren flink groeien, is het systeem erop berekend. DNA blijft meedenken over mogelijke verbeteringen en voert onze wensen uit. Dat is een mooi samenspel.”

Wilhelm Verton, CEO Omoda

Van Iperen maakt bedrijfsprocessen efficiënter met maatwerksoftware

"Op een display ziet de klant welke orderpicker voor hem bezig is en hoeveel procent hij heeft gepickt"

Dat Van Iperen haar automatisering goed heeft geregeld, kan zelfs klanten niet ontgaan. Bij het afhalen van bestellingen, zorgt het maatwerksysteem van DNA ervoor dat de dichtstbijzijnde orderpicker een opdracht krijgt. Ondertussen volgt de klant op een groot display hoeveel procent van zijn order is gepickt. “Het pakket is klein begonnen maar uitgegroeid tot een maatkostuum”, aldus een enthousiaste Floris Brussaard.

Van Iperen is toeleverancier van meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen en verpakkingen voor de land- en tuinbouw. Het in Westmaas gevestigde bedrijf telt bijna 100 medewerkers. Brussaard is verantwoordelijk voor de facilitaire zaken, kwaliteit, arbo, veiligheid en milieu. Hij werkt al negentien jaar bij het bedrijf, maar erkent dat de relatie tussen DNA en Van Iperen nog ouder is. “Ik heb wel gehoord dat de oprichters van DNA hier op zaterdag zaten te programmeren. Tussen de middag gingen ze naar de Chinees”, glimlacht Brussaard.

iPad voor chauffeurs

Hoe klein het pakket ook begon, intussen staat er een compleet maatwerksysteem. “Het is ons ERP-systeem, waarmee vrijwel alle processen zijn geautomatiseerd. Omdat het maatwerk is, krijgen mensen alleen de informatie en knoppen die ze nodig hebben. Zo heeft DNA voor de chauffeurs een handige app ontwikkeld. Via hun iPad krijgen ze alle instructies voor de ritten en kunnen ze bijzonderheden of retourladingen melden. Zo’n app heeft grote knoppen en werkt heel simpel. Dat is belangrijk.”

Opslaginstructies

De logistiek medewerkers hebben een scanner die hen de nodige instructies geeft. Komen er goederen binnen? De scanner vertelt waar deze opgeslagen moeten worden. Het systeem weet precies waar producten mogen en kunnen staan. “Handig”, vindt Brussaard. “Als je bijvoorbeeld bepaalde plaatsen leeg wilt maken, zet je dat in het systeem. Vervolgens worden eerst de goederen op die plaatsen gepickt.”

Gezocht: orderpicker

Een deel van de bestellingen worden door klanten afgehaald. Maar door wie worden ze geholpen? Wie zet de goederen klaar? Op het 4,5 hectare grote opslagterrein zijn de tien logistiek medewerkers niet altijd te vinden. DNA ontwikkelde samen met Van Iperen een mooie oplossing. “Klanten melden zich bij de balie, waar een order wordt aangemaakt. Het systeem kijkt vervolgens welke orderpickers aanwezig zijn. Via accesspoints ziet het systeem ook wáár ze zijn. De dichtstbijzijnde orderpicker krijgt op zijn scanner een instructie. De klant hoeft niet het terrein op om deze orderpicker te zoeken. Hij wordt verwezen naar een wachtlocatie. Daar ziet hij op een groot display welke orderpicker voor hem bezig is, compleet met foto, en hoeveel procent hij nog moet picken. Realtime.”

App met info

Dergelijke staaltjes van automatisering maken het proces efficiënter én zijn verrassend voor de buitenwereld. Dat is ook te merken als boeren hun graan komen brengen dat door Van Iperen is ingekocht. Als ze het terrein verlaten, kunnen ze via een app al zien hoeveel kg graan ze hebben geleverd, met welk vochtpercentage, hectolitergewicht, etc. “Dat werkt fantastisch”, zegt Brussaard. Hij kan met tal van voorbeelden de intelligentie van de maatwerksoftware illustreren.

Tanks die zelf bestellen

Zo kan Van Iperen de levering van vloeibare meststoffen optimaal plannen. Klanten hebben sensoren op hun tanks die op afstand uitleesbaar zijn. Op basis van de actuele voorraden bij klanten maakt het systeem zelf orders aan en een efficiënte afleveringsroute. “We hoeven niet meer met een halfvolle tankwagen naar een tuinder toe te rijden die zijn tank leeg heeft. Het systeem plant meteen leveringen in de buurt. Bovendien weten we op basis van voorspellingen wanneer de tanks bijgevuld moeten worden.”

Iedereen denkt mee

De ideeën voor automatisering komen vaak uit het bedrijf. Brussaard moedigt alle medewerkers aan om mee te denken. Het zijn soms de simpelste en meest praktische ideeën die grote winst opleveren. “Samen met DNA bekijken we de haalbaarheid en de kosten, waarna de aanpassing wordt doorgevoerd. Het is daarbij handig dat ze onze organisatie goed kennen.”

Altijd klaarstaan

Dat is zeker niet overdreven door Brussaard. Sterker nog: elke dag is iemand van DNA aanwezig, zij het dan voor netwerkbeheer. “DNA heeft een eigen kamer hier”, zegt Brussaard. “Maar ze zijn er ook als we op een raar tijdstip een storing hebben. Ze zijn flexibel en staan voor ons klaar. Dat is een prettig idee.”

Floris Brussaard, Hoofd facilitaire zaken / hoofd VMK Van Iperen

DNA verantwoordelijk voor netwerkbeheer bij Dieleman & Schipper accountants & fiscalisten

"Gelukkig hoeven wij ICT-beslissingen niet alleen te nemen"

De ontwikkelingen in de accountancy gaan hard. De digitalisering neemt steeds verder toe. Marcel Vat, partner bij Dieleman & Schipper accountants & fiscalisten, vat het treffend samen. “We hebben minder huisvesting nodig en meer servercapaciteit.” DNA helpt Dieleman & Schipper bij de inrichting en het beheer van een betrouwbare ICT-omgeving.

Dichtbij de klant zitten, betrokken zijn. Voor Dieleman & Schipper is het een voorwaarde voor een goede klantrelatie. Daar verandert zelfs internet niets aan. Vandaar dat het kantoor met 14 medewerkers drie vestigingen telt: in Yerseke, Sliedrecht en Nijkerk. “Wij willen voor onze klanten meer zijn dan een accountant”, zegt Vat. “We fungeren ook als coach, begeleider, bedrijfsadviseur. Nu het administratieve proces steeds meer wordt geautomatiseerd, versterkt ons dat in die rol.”

Stabiele ICT-omgeving vereist

Twee jaar geleden verzelfstandigde Dieleman & Schipper haar loonafdeling onder de naam Omega salaris & advies. Omega biedt de mogelijkheid van online salarisverwerking en digitale personeelsdossiers. “DNA maakte ons ervan bewust dat dit om een stabiele ICT-omgeving vraagt. Daarom hebben we geïnvesteerd in een nieuwe server. Of beter: in twee servers, die gespiegeld zijn. Valt de ene server uit, dan kan de andere server het overnemen. Daarnaast maken we natuurlijk voldoende back-ups. DNA monitort dat proces. Als we ooit bestanden moeten herstellen, willen we er zeker van zijn dat we over een goede back-up beschikken.”

Van fysieke ruimte naar servercapaciteit

De servers staan opgesteld op het hoofdkantoor in Sliedrecht. De medewerkers op de drie kantoren werken op thin clients, die verbonden zijn met de Citrix-server. Domme terminals waarop geen data worden opgeslagen. Een stabiele en relatief onderhoudsvriendelijke infrastructuur. “We hebben geen opslagcapaciteit nodig op de verschillende kantoren. Zelfs geen archiefkasten”, glimlacht Vat. “Voorheen hadden we schappen vol met dossiers. Nu scannen we alle stukken in, waarna ze worden opgeslagen op de server.”

DNA beheert

Deze werkwijze stelt hoge eisen aan de betrouwbaarheid van de ICT-omgeving. Als de server niet beschikbaar is, zitten 14 medewerkers stil en hebben klanten geen toegang tot hun online gegevens. Dieleman & Schipper laat het proactief ICT-beheer dan ook graag aan DNA over. “Zij monitoren ons netwerk continu en kunnen problemen oplossen voordat wij of de klant er iets van merken. Daarnaast voeren ze al het onderhoudswerk uit. Krijgen we bijvoorbeeld updates van fiscale of softwarepakketten, dan worden die door DNA geïnstalleerd. Dat gebeurt grotendeels op afstand. De verantwoordelijkheid voor het ICT-beheer ligt helemaal bij DNA. Wij kunnen erop vertrouwen dat het goed wordt uitgevoerd. Wil je echt als partners samenwerken, dan is dat vertrouwen cruciaal”, stelt Vat, die blij is dat hij op DNA kan terugvallen.

Strategisch overleg

Minstens twee keer per jaar plant hij met DNA een strategisch overleg in. “We willen over en weer betrokken blijven. DNA moet weten welke plannen wij hebben. Wij willen weten welke ICT-ontwikkelingen interessant zijn. In die gesprekken kunnen we vooruitkijken. Zo zullen we in de toekomst opnieuw voor de keuze staan: investeren in een eigen server, zoals twee jaar geleden, of alles in de cloud. Gelukkig hoeven we zulke ICT-beslissingen niet alleen te nemen!”

Marcel Vat, partner Dieleman & Schipper

Cérélia kiest voor optimale automatisering met maatwerkoplossing

"We wilden niet de ballast van een standaard ERP-pakket"

Elke dag rollen er miljoenen pannenkoeken en poffertjes van de band bij Cérélia. Heerlijke kant-en-klare producten, die onder verschillende merknamen op het winkelschap belanden. Het productieproces is zo specifiek, dat Cérélia 14 jaar geleden voor een maatwerkoplossing koos. “We wilden niet de ballast van een standaard ERP-pakket”, zegt financieel directeur Geo Pols.

Het blijft een rasechte traktatie waar jong en oud van smult. Pannenkoeken. Poffertjes. Dankzij Cérélia hoeft niemand er voor in de keuken te staan. De kant-en-klare producten vinden gretig aftrek. Niet alleen in Nederland. Juist in werelddelen als Azië en Amerika maakt Cérélia een snelle groei door. Pols is verantwoordelijk voor de financiën. Hij was 14 jaar geleden betrokken bij de keuze voor een ERP-pakket. “Als wij onze specifieke processen wilden automatiseren met een standaardpakket, zouden we veel modules nodig hebben. Dan krijg je alle ballast van zo’n pakket erbij. Bovendien ben je minder flexibel, terwijl wij niet van plan waren onze werkwijze aan te passen aan een ERP-pakket. We kozen er daarom voor om een eigen pakket te ontwikkelen: IBIS. Dat staat voor Integraal Bioderij Informatie Systeem.”

Maatwerk of standaard?

De achterliggende jaren groeide IBIS mee met de organisatie. De eerste onderdelen die werden geautomatiseerd met IBIS waren de verkoop en logistiek. Inmiddels is IBIS de spil voor bijna alle bedrijfsprocessen. Orderverwerking, logistiek, voorraadbeheer, verkoop, facturering, productie, planning, personeelsadministratie: het zit er allemaal in. “Het is een breed pakket geworden”, knikt Pols. “Helemaal afgestemd op onze bedrijfsvoering. Dat is het voordeel van maatwerk. Tegelijk blijven we bij elke automatiseringsvraag de afweging maken: lossen we dit op met standaardsoftware of met maatwerk? Zo heeft DNA voor de financiële administratie een bestaande applicatie aan IBIS gekoppeld. Ook op heel specifieke deelgebieden maken we gebruik van oplossingen in de markt. DNA ontwikkelt dan de koppeling tussen IBIS en het standaardpakket.”

Meer werk, zelfde mensen

Door de automatisering kan Cérélia zich veel tijd besparen. Pols noemt als voorbeeld de afdeling Customer Service. “Deze afdeling is verantwoordelijk voor de klant-logistiek, van orderintake tot en met levering. 14 jaar geleden telde deze afdeling twee mensen. We hebben recent een derde aangenomen. Maar al die jaren hebben we met dezelfde mensen een veelvoud aan werk verzet. Mede dankzij IBIS.”

Tracking en tracing

Als producent van voedsel moet Cérélia aan strenge eisen voldoen. Eén daarvan is tracking en tracing. Bij een calamiteit moet Cérélia binnen 4 uur kunnen achterhalen met welke grondstoffen een product is gemaakt en van welke leverancier deze afkomstig zijn. Maar ook welke producten uit dezelfde grondstoffen zijn gemaakt en aan welke klanten deze zijn geleverd. Daarom worden alle grondstoffen en producten in IBIS vastgelegd en traceerbaar gemaakt.

Magazijn optimaal benut

Wat IBIS ook verdienstelijk doet, is het optimaal benutten van de opslagruimte. “We hebben een dynamisch opslagsysteem”, vertelt Pols. “IBIS bepaalt waar de producten worden opgeslagen. Daarbij houdt het systeem rekening met de vereiste ruimte. We hebben bijvoorbeeld een aantal palletplaatsen met een maximale hoogte van 1,40 meter. IBIS zorgt dat deze ruimte ook wordt benut met de pallets die er daadwerkelijk inpassen. Dat is een klein voorbeeld van hoe een goed automatiseringssysteem bijdraagt aan de efficiency in het bedrijf.”

Maandelijks overleg

Elke maand heeft Cérélia overleg met DNA. Behalve de bewaking van de lopende projecten, is er ook altijd het agendapunt ‘lange termijn’. Bij dit deel van het overleg worden wensen en ontwikkelingen besproken die op lange termijn van belang zijn. “De cloud is zo’n onderwerp. We werken nu in een Citrix-omgeving, maar op termijn kunnen we dat anders inrichten. Een ander voorbeeld is de inrichting van onze verkooporganisatie. Als we verwachten uit te breiden met verkoopkantoren op andere continenten, wat betekent dat dan voor IBIS? Dat zijn vraagstukken die we met DNA bespreken.”

Oplossingen voor betrouwbare bedrijfsvoering

Het is niet verwonderlijk dat er na 14 jaar intensief samenwerken een hechte relatie is ontstaan tussen Cérélia en DNA. DNA tekent niet alleen voor de continue ontwikkeling van IBIS, maar is ook verantwoordelijk voor het netwerkbeheer. “Die brede deskundigheid van DNA waarderen wij bijzonder. We kunnen eigenlijk voor al onze vragen op het gebied van automatisering bij DNA terecht. De oplossingen die ze bieden, zijn solide en betrouwbaar. Het zijn geen snelle jongens, maar betrouwbare specialisten. Dat spreekt ons aan. We zitten niet te wachten op fancy producten, maar op oplossingen die bijdragen aan een betrouwbare bedrijfsvoering!”

Geo Pols, financieel directeur Cérélia

Euroliquids haalt dubbele productie met zelfde aantal mensen dankzij automatiseringsgraad

"De automatisering van recepten- en locatiebeheer was een groot winstpunt"

Het zijn vooral silo's en leidingen die de aanblik van Euroliquids bepalen. Het Rotterdamse bedrijf produceert vloeibare meststoffen. Zeven jaar geleden waren 25 medewerkers goed voor een productie van 40.000 ton per jaar. Nu produceert hetzelfde team maar liefst 80.000 ton. Directeur Robert van den Kieboom: “Dat is vanzelfsprekend alleen mogelijk dankzij de hoge automatiseringsgraad. DNA heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld.

De vloeibare meststoffen die Euroliquids produceert, worden vooral toegepast in de land- en tuinbouw. Dezelfde stoffen worden echter ook toegepast in de chemische industrie en door afvalwaterzuiveringen. De producten worden dan ook gemaakt op basis van verschillende recepten. Automatisering door DNA betekende hierbij een groot winstpunt.

Constante kwaliteit dankzij software

“DNA heeft een compleet ERP-systeem voor ons gerealiseerd. Bedrijfsspecifiek en gekoppeld aan de productieautomatisering. Een belangrijk onderdeel is het beheer van de recepten. De productmanager legt in het systeem heel gedetailleerd een recept vast, inclusief alle vereiste samenstellingen, temperaturen, mengtijden, monsternames, etc. Dit recept is leidend bij de aansturing van de machines. Voorheen hing de kwaliteit grotendeels af van de operator en de zorgvuldigheid waarmee hij het recept uitvoerde. Nu hebben we een veel hogere mate van consistentie. De productietijd is verkort en de kwaliteit veel constanter. Dat is de kracht van automatisering.”

Die consistente en constante kwaliteit is een sterk punt van Euroliquids. Nee, het heeft niets te maken met de overigens strenge wettelijke normen. Euroliquids legt de lat hoger. Een verkeerde samenstelling van de meststof kan op het land of in de kas schade aan de planten opleveren.

Optimaal locatiebeheer

Dat stelt ook hoge eisen aan de opslag van grondstoffen en eindproducten. “We slaan de meststoffen op in 1000 litertanks. Maar niet alles mag bij elkaar. Soms heb je te maken met een maximale houdbaarheid, of resten van verschillende partijen. Daarom heeft DNA ook het locatiebeheer geautomatiseerd. Het terrein staat helemaal vol, maar we weten alles feilloos te vinden. Het systeem kent op een intelligente wijze locaties toe die aan alle voorwaarden voldoen. Dat maakt de opslag heel efficiënt.”

Betrokken, creatief en flexibel

Nee, DNA hoefde geen verstand van meststoffen en chemische samenstellingen te hebben om de oplossing voor Euroliquids te realiseren. “Maar ze zijn wel bereid om ons bedrijf te leren begrijpen, zodat ze actief kunnen meedenken. Niet alleen bij de ontwikkeling van maatwerk, maar ook bij de inrichting en het beheer van de infrastructuur. Want dat doen ze ook voor ons. DNA”, zo heeft Van den Kieboom ervaren, “is creatief bij het bedenken van oplossingen. Maar de mensen van DNA zijn ook flexibel. Als wij er middenin het groeiseizoen achter komen dat er in de software iets moet worden aangepast, hebben we niets aan uitgebreide functionele beschrijvingen. Dan bellen we gewoon DNA en zeggen we: ‘Dit hadden we bedacht, maar het werkt niet. Kan je het vandaag oplossen?’ Kijk, die flexibiliteit maakt de samenwerking met DNA prettig!”

Robert van den Kieboom, directeur Euroliquids

T. Boer & zn vernieuwt IT-infrastructuur in samenwerking met DNA.

"We zochten een partner met kennis van zaken"

Floor Verdoorn, Hoofd ICT T. Boer & zn: “Slachterij T. Boer & zn is een wereldwijd opererende, toonaangevende exporteur van kalfsvlees met gegarandeerde SKV-kwaliteit. Vanuit eigen slachting en verwerking levert T. Boer & zn wereldwijd aan groothandel, retail, cateraars, industrie, horeca en grootverbruikers. 

Met meer dan een eeuw ervaring realiseert zij met traditioneel vakmanschap een slachting en verwerking van gemiddeld 8.000 kalveren per week. Hofleverancier T. Boer & zn is een zelfstandig onderdeel van de VanDrie Group, 's werelds grootste kalfsvleesintegratie met op elkaar afgestemde sectoren: kalvervoeders, kalverhouderijen, kalverslachterijen en kalfsvellen.
Om de dienstverlening met een hoge kwaliteit te blijven kunnen aanbieden aan klanten, was de infrastructuur aan modernisering toe en was er behoefte aan een betere schaalbaarheid en performance. Uit de gesprekken die we met DNA voerden bleek hun grote expertise op de gewenste verbetervlakken. Daarnaast maakte DNA de betrouwbare indruk dat zij in staat waren om dit project samen met ons uit te voeren”.

Achtergrond systeembeheer

De reden dat T. Boer & zn op zoek was naar een partij die een deel van hun IT-infrastructuur zou moeten vernieuwen was gelegen in het feit dat de infrastructuur aan vervanging en upgrading toe was. Daarnaast was er sprake van diverse performance-issues. Verder speelde de wens om het resterende gedeelte van het fysieke serverpark te virtualiseren via VMWare. Daarnaast wilde men de kantoorautomatisering in de vorm van Office 2010 upgraden naar Office 2016 met inbegrip van training van de eindgebruikers.
Tenslotte speelde de groei van de organisatie een belangrijke rol. De systeembeheerder op locatie had ondersteuning nodig van een professionele partij die het 2e en 3e lijns systeembeheer - naast IT-projecten-  voor haar rekening zou kunnen nemen. Wekelijks is er daarom een systeembeheerder van DNA ter plaatse om waar nodig en gewenst ondersteuning te bieden.
T. Boer & zn heeft in DNA Services B.V. een partner gevonden die aan deze wensen adequaat tegemoet komt.

Doel van het project

In het project werden verschillende subdoelen onderscheiden. De eerste doelstelling was het upgraden van de Exchange 2010-omgeving inclusief een gestructureerde archiveringsoplossing. De volgende doelstelling was het centraliseren van de storage met inbegrip van een storage-groeimodel. Het volgende doel was het virtualiseren van alle fysieke servers naar een VMWare-oplossing inclusief database- en e-mailservers. Vervolgens moest de backup-oplossing worden herzien. Hiervoor is gekozen voor een Veeam backup-oplossing. Daarna is het licentiemodel onder de loep genomen en waar nodig geoptimaliseerd. Tenslotte is de kantoorautomatisering van Office 2010 geüpgraded naar Office 2016 inclusief training van de eindgebruikers. Als gevolg van deze wijzigingen zal er een besparing worden bereikt op de hardware supportcontracten en daarnaast een hogere uptime van de systemen, waardoor uitval/productiestilstand wordt verminderd.

Randvoorwaarden

Aan het project werden diverse randvoorwaarden gesteld. Eerste voorwaarde was het uitvoeren van een nulmeting, waardoor goed ingeschat kon worden waaraan de nieuwe infrastructuur moest voldoen. Het project moest binnen een bepaalde tijd worden opgeleverd. Ook zijn er afspraken gemaakt over de releasemomenten, waarbij de migraties geleidelijk moesten plaatsvinden. Daarnaast moest het project m.b.v. een planningsmethodiek worden gemanaged. De infrastructuur moest een aantal jaren kunnen meegroeien en redundant worden uitgevoerd op storage en VM niveau. Tenslotte moest de infrastructuur uiteraard worden gemonitord.

Projectaanpak

Het doel qua projectaanpak is om miscommunicatie/discussies te voorkomen. Daarom waren onderling de volgende afspraken gemaakt:

  • De nieuwe infrastructuur wordt naast de huidige infrastructuur opgebouwd.
  • Er is gekozen voor een geleidelijke migratie, dus geen big-bang.
  • Het project wordt in (deel)fases opgedeeld en deze worden duidelijk aangegeven.
  • Sommige werkzaamheden vinden plaats in de avond of in het weekend. Dit wordt aangegeven in het projectplan.
  • Om de voortgang te bewaken zullen verschillende projectfases waar mogelijk parallel lopen.

Overlegstructuur

T. Boer & zn heeft periodiek overleg met DNA. “Tijdens ons eerste kennismakingsbezoek lichtte DNA toe wat hun werkwijze hierin is: strategisch, tactisch en operationeel overleg. Op deze manier wordt er op elk gewenst niveau contact onderhouden en worden nieuwe projecten en onverhoedse knelpunten tijdig gesignaleerd”. Juist ook de strategische overleggen – waarin de lange termijnplannen worden besproken – zorgen voor een stuk visie en tijdig opschalen van benodigde resources. Daarbij is het ook heel zinvol dat bepaalde marktontwikkelingen – bijvoorbeeld (vormen van) Cloud en de consequenties hiervan voor de klant – besproken worden.

Oplossingen voor een stabiele en beheersbare omgeving

DNA heeft in de loop van de tijd veel expertise opgebouwd op het gebied van systeembeheer. Dit zorgt ervoor dat klanten gebruik kunnen maken van een stabiele en beheersbare IT-omgeving. De gecertificeerde engineers van DNA weten goed waar ze mee bezig zijn en zorgen door hun professionele aanpak voor tevreden klanten. Daarnaast biedt de high-qualified servicedesk van DNA continuïteit in de bedrijfsvoering en snelle responsetijden op incidenten en servicerequests. Floor Verdoorn: “Deze expertise konden we bij de uitvoering van dit project goed merken. We hebben niet eerder meegemaakt dat een project binnen de gewenste tijd en binnen het budget is afgerond. Dat zorgt ervoor dat we toekomstige projecten ook met een gerust hart aan DNA toevertrouwen”.

Floor Verdoorn, Hoofd ICT T. Boer & zn

Van Iperen vernieuwt IT-infrastructuur in samenwerking met DNA

"DNA heeft zich bij de evaluatie merkonafhankelijk opgesteld en het beste voor de klant gekozen"

Datacenter-refresh en optimale high-availability omgeving dankzij hybride flash storage
Al generaties lang zorgt Van Iperen als Nederlands familiebedrijf met haar klanten voor de groei van gezonde en renderende gewassen. Op een manier die goed is voor mens, dier en plant. De liefde voor wat groeit en bloeit zit diep in hun vezels. Van Iperen handelt en onderneemt met respect voor de natuur en zet zich in voor een toekomstbestendige sector.
Om de dienstverlening met een hoge kwaliteit te kunnen blijven aanbieden aan klanten, was de infrastructuur aan modernisering toe en was er behoefte aan een betere schaalbaarheid, performance en availability.
Uit de gesprekken die we met DNA voerden bleek hun expertise op de gewenste verbetervlakken en daarnaast is DNA voor ons op systeembeheer al een partner. Ze weten waar ze expertise bij partners kunnen halen om een goede architectuur neer te zetten. Daarmee was DNA met haar partners in staat om dit project samen met ons uit te voeren.

Achtergrond systeembeheer

Van Iperen heeft zelf 1e lijns systeembeheerders op locatie voor alle voorkomende werkzaamheden. Voor 2e en 3e lijns werkzaamheden en voor systeembeheer gerelateerde projecten en changes werkt Van Iperen nauw samen met DNA.

Doel van het project

Het verbeterproject werd opgedeeld in twee disciplines:

  1. Datacenter vernieuwing
  2. Connectiviteit verbetering

Per onderdeel werden verschillende subdoelen onderscheiden, namelijk:

Datacenter vernieuwing/ESX

  • De bestaande omgeving qua hardwarelaag vervangen
  • Beheersoftware upgraden naar de nieuwste versie
  • Verbeterde en meer betrouwbare back-up en replicatie naar een externe omgeving implementeren, waarbij zo min mogelijk bandbreedte wordt gebruikt

Connectiviteit verbetering

  • Bestaande problematiek m.b.t. connectiviteit tussen de verschillende vestigingen binnen de holding onderzoeken
  • Netwerkverkeer beter beveiligen
  • Snelheid, veiligheid en betrouwbaarheid (up-time) van de verbindingen verhogen
  • Automatisch fail-over van de back-up verbindingen realiseren

Randvoorwaarden

De migratie moest zonder downtime worden uitgevoerd. Voorwaarde was dat er een uitwijkmogelijkheid werd geboden; afgestemd op verbindingssnelheid en optimale schaalbaarheid en die gebruik van de beschikbare capaciteit zou bieden.
Daarnaast moest het project vóór een bepaalde datum gereed zijn i.v.m. end-of-support datums van (verouderde) hardware. Tenslotte moest de toe te passen technologie vanzelfsprekend marktconform zijn en minimaal 5 jaar mee kunnen.

Uitvoering van het project

Samen met hun partner heeft DNA een juiste oplossing van een bekende hardware leverancier geleverd. Om storage te besparen is deduplicatie op storage niveau toegepast, waarbij gebruikgemaakt werd van het concept dat de bruto-schijfruimte efficiënter wordt gebruikt, omdat ieder uniek document/file slechts eenmaal wordt opgeslagen.
Uniek aan deze oplossing is de vorm van replicatie, hier is een product gekozen dat de kernbegrippen storage-onafhankelijk en schaalbaarheid ondersteunt. De RPO (Recovery Point Objective) en RTO (Recovery Time Objective) zijn met een factor 1000 verbeterd.

Projectaanpak

DNA vervulde binnen het project de adviserende en architectuur rol. Aan het begin van het project vond er een onderzoeksfase plaats. Daarin moesten diverse knopen doorgehakt worden wat betreft de oplossingsrichting, namelijk:

  • Datacenter uitwisseling: Active-Active of Active-Passive
  • Storage wel of niet samenvoegen van verschillende omgevingen
  • Wel of niet de uitwijklocatie naar de Cloud
  • Qua hardware architectuur: Silo, Converged of Hyper-Converged
  • Wat connectiviteit betreft: Dark-fiber, VPN of E-VPN
  • RPO en RTO eisen

Na deze fase van het project hebben Van Iperen en DNA samen een lijst van requirements opgesteld, waaraan de oplossing moest voldoen.
De requirements werden gebaseerd op een nulmeting (performance baseline) en de historische (trend)gegevens van de gebruikte capaciteit over de afgelopen 5 jaar. Daarnaast is er rekening gehouden met eventuele toekomstige uitbreidingen/projecten die binnen de holding nog zouden plaatsvinden.
De requirements zijn opgestuurd naar een aantal partijen, die een oplossing mochten aanbieden aan Van Iperen op basis van deze gestelde requirements. De aangeboden oplossingen zijn vergeleken en beoordeeld op o.a. de volgende factoren:

  • Voldoen ze aan de technisch requirements
  • Professionaliteit van de betrokken partij
  • Disaster recovery oplossing
  • Groeimogelijkheden

DNA heeft zich bij de evaluatie merkonafhankelijk opgesteld en het beste voor de klant gekozen.

Qua projectaanpak was het o.a. het doel om miscommunicatie/discussies te voorkomen. Daarom is het volgende afgesproken:

  • De nieuwe infrastructuur wordt naast de huidige infrastructuur opgebouwd
  • Het project wordt in (deel)fases opgedeeld en deze worden duidelijk aangegeven in de vorm van user stories.
  • Het project wordt op basis van de SCRUM methodiek uitgevoerd m.b.v. Trello.com

Oplossingen voor een stabiele en beheersbare omgeving

DNA heeft in de loop van de tijd veel expertise opgebouwd op het gebied van systeembeheer. Dit zorgt ervoor dat klanten gebruik kunnen maken van een stabiele en beheersbare IT-omgeving. Tijdens dit project wisten de gecertificeerde engineers van DNA goed waar ze mee bezig waren en zorgden zij door hun professionele aanpak voor een tevreden klant. Daarnaast biedt de high-qualified servicedesk van DNA continuïteit in de bedrijfsvoering en snelle responsetijden op incidenten en service requests voor Systeembeheer.

Vincent Hofland, Hoofd ICT Van Iperen BV

VitalHealth, internationaal geaccepteerde eHealth-oplossingen voor patiënten met chronische aandoeningen

“We maken met succes gebruik van de expertise en ontwikkelcapaciteit van DNA.”

Vanuit het hoofdkantoor van VitalHealth in Ede worden producten en diensten ontwikkeld die worden gebruikt door ruim 100 zorgnetwerken in diverse landen, waaronder Nederland, België, de Verenigde Staten, India, China, Zweden en Duitsland. Op dit moment worden er met de eHealth-oplossingen van VitalHealth meer dan 130.000 zorgverleners en meer dan zes miljoen patiënten ondersteund. Het bedrijf is in 2006 opgericht door de Mayo Clinic (Verenigde Staten) en Noaber Foundation (Nederland) en heeft ongeveer 200 medewerkers. Eind 2017 is VitalHealth overgenomen door Koninklijke Philips N.V.

VitalHealth is een toonaangevende Nederlandse aanbieder van eHealth-applicaties voor mensen met chronische aandoeningen, zoals COPD, hartfalen, diabetes, depressie en daarnaast voor kwetsbare ouderen. VitalHealth stelt zorgverleners in staat om data-gedreven, gepersonaliseerde zorg te verlenen, binnen én buiten zorginstellingen. De slimme eHealth-oplossingen die VitalHealth levert geven mensen meer inzicht in hun gezondheid, de behandeling en status van hun aandoening en stelt hen in staat om online met hun behandelaren en mantelzorgers te communiceren. Daarnaast maakt VitalHealth het mogelijk om zorgverleners multidisciplinair te laten samenwerken rondom een patiënt, bijvoorbeeld in regionale zorgnetwerken. Verder levert VitalHealth analysefuncties voor het inzichtelijk maken van de totale patiëntpopulatie, om zo de effectiviteit van zorg aan te kunnen tonen.

“In de achterliggende jaren heeft VitalHealth een enorme groei doorgemaakt”, aldus Dirk Geneugelijk, Projectmanager bij VitalHealth. “We zijn in 2017 met DNA in contact getreden en samen hebben we een aantal ontwikkelingen opgezet. Dit waren ontwikkelingen die buiten ons primaire eHealth aanbod vielen en derhalve door een derde partij opgepakt konden worden. Daarmee hebben we onze eigen ontwikkelafdelingen kunnen ontlasten en ons kunnen focussen op eigen ontwikkelingen voor ons eHealth-platform.”

“De samenwerking met DNA heb ik als zeer positief ervaren,” vervolgt de heer Geneugelijk. “De manier van werken van beide organisaties komt aardig overeen. Net als VitalHealth werkt men bij DNA volgens de scrum-methodiek en worden ontwikkelingen in iteraties van twee weken uitgevoerd. Tijdens die iteraties is er regelmatig overleg en worden vooraf de prioriteiten bepaald en afgestemd wat de verwachting is van de iteratie. Op die manier zijn we als klant van DNA betrokken bij het proces en voorkomen we verschil in verwachtingen.”

“Ook bij DNA kijkt men positief tegen de samenwerking met VitalHealth aan”, geeft Dirk-Willem Huisman, Business Manager bij DNA, aan. “Onze gesprekspartner vanuit VitalHealth, in scrum-termen ook wel product owner genoemd, is ter zake kundig en is in staat om snel te schakelen. Waar we bij andere klanten minder sparren over technische issues, komt dit bij de overleggen met VitalHealth regelmatig voor en dat geeft wel weer een andere dimensie aan deze overleggen.”

Recent is VitalHealth door Philips overgenomen om daarmee haar eHealth-aanbod voor de eerste- en tweedelijnszorg uit te breiden. VitalHealth zal Philips gaan helpen om met een uitbreiding van digitale zorgoplossingen een bijdrage te leveren aan de transitie van een volumegedreven naar een waardegedreven zorgsysteem. VitalHealth’s sterke positie in de eerstelijnszorg gecombineerd met Philips aanwezigheid in de tweede lijn helpt hen bij het leveren van oplossingen voor volledig geïntegreerde regionale zorg.
“Door de overname van VitalHealth door Philips zal onze behoefte naar ontwikkelcapaciteit nog verder stijgen” verwacht de heer Geneugelijk. ” Het is dan ook goed om op een partner als DNA terug te kunnen vallen.”

Dirk Geneugelijk, Projectmanager VitalHealth Software