Van Iperen maakt bedrijfsprocessen

“Op een display ziet de klant welke orderpicker voor hem bezig is en hoeveel procent hij heeft gepickt”

Dat Van Iperen haar automatisering goed heeft geregeld, kan zelfs klanten niet ontgaan. Bij het afhalen van bestellingen, zorgt het maatwerksysteem van DNA ervoor dat de dichtstbijzijnde orderpicker een opdracht krijgt. Ondertussen volgt de klant op een groot display hoeveel procent van zijn order is gepickt. “Het pakket is klein begonnen maar uitgegroeid tot een maatkostuum”, aldus een enthousiaste Floris Brussaard.

Van Iperen is toeleverancier van meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen en verpakkingen voor de land- en tuinbouw. Het in Westmaas gevestigde bedrijf telt bijna 100 medewerkers. Brussaard is verantwoordelijk voor de facilitaire zaken, kwaliteit, arbo, veiligheid en milieu. Hij werkt al negentien jaar bij het bedrijf, maar erkent dat de relatie tussen DNA en Van Iperen nog ouder is. “Ik heb wel gehoord dat de oprichters van DNA hier op zaterdag zaten te programmeren. Tussen de middag gingen ze naar de Chinees”, glimlacht Brussaard.

iPad voor chauffeurs

Hoe klein het pakket ook begon, intussen staat er een compleet maatwerksysteem. “Het is ons ERP-systeem, waarmee vrijwel alle processen zijn geautomatiseerd. Omdat het maatwerk is, krijgen mensen alleen de informatie en knoppen die ze nodig hebben. Zo heeft DNA voor de chauffeurs een handige app ontwikkeld. Via hun iPad krijgen ze alle instructies voor de ritten en kunnen ze bijzonderheden of retourladingen melden. Zo’n app heeft grote knoppen en werkt heel simpel. Dat is belangrijk.”

Opslaginstructies

De logistiek medewerkers hebben een scanner die hen de nodige instructies geeft. Komen er goederen binnen? De scanner vertelt waar deze opgeslagen moeten worden. Het systeem weet precies waar producten mogen en kunnen staan. “Handig”, vindt Brussaard. “Als je bijvoorbeeld bepaalde plaatsen leeg wilt maken, zet je dat in het systeem. Vervolgens worden eerst de goederen op die plaatsen gepickt.”

Gezocht: orderpicker

Een deel van de bestellingen worden door klanten afgehaald. Maar door wie worden ze geholpen? Wie zet de goederen klaar? Op het 4,5 hectare grote opslagterrein zijn de tien logistiek medewerkers niet altijd te vinden. DNA ontwikkelde samen met Van Iperen een mooie oplossing. “Klanten melden zich bij de balie, waar een order wordt aangemaakt. Het systeem kijkt vervolgens welke orderpickers aanwezig zijn. Via accesspoints ziet het systeem ook wáár ze zijn. De dichtstbijzijnde orderpicker krijgt op zijn scanner een instructie. De klant hoeft niet het terrein op om deze orderpicker te zoeken. Hij wordt verwezen naar een wachtlocatie. Daar ziet hij op een groot display welke orderpicker voor hem bezig is, compleet met foto, en hoeveel procent hij nog moet picken. Realtime.”

App met info

Dergelijke staaltjes van automatisering maken het proces efficiënter én zijn verrassend voor de buitenwereld. Dat is ook te merken als boeren hun graan komen brengen dat door Van Iperen is ingekocht. Als ze het terrein verlaten, kunnen ze via een app al zien hoeveel kg graan ze hebben geleverd, met welk vochtpercentage, hectolitergewicht, etc. “Dat werkt fantastisch”, zegt Brussaard. Hij kan met tal van voorbeelden de intelligentie van de maatwerksoftware illustreren.

Tanks die zelf bestellen

Zo kan Van Iperen de levering van vloeibare meststoffen optimaal plannen. Klanten hebben sensoren op hun tanks die op afstand uitleesbaar zijn. Op basis van de actuele voorraden bij klanten maakt het systeem zelf orders aan en een efficiënte afleveringsroute. “We hoeven niet meer met een halfvolle tankwagen naar een tuinder toe te rijden die zijn tank leeg heeft. Het systeem plant meteen leveringen in de buurt. Bovendien weten we op basis van voorspellingen wanneer de tanks bijgevuld moeten worden.”

Iedereen denkt mee

De ideeën voor automatisering komen vaak uit het bedrijf. Brussaard moedigt alle medewerkers aan om mee te denken. Het zijn soms de simpelste en meest praktische ideeën die grote winst opleveren. “Samen met DNA bekijken we de haalbaarheid en de kosten, waarna de aanpassing wordt doorgevoerd. Het is daarbij handig dat ze onze organisatie goed kennen.”

Altijd klaarstaan

Dat is zeker niet overdreven door Brussaard. Sterker nog: elke dag is iemand van DNA aanwezig, zij het dan voor netwerkbeheer. “DNA heeft een eigen kamer hier”, zegt Brussaard. “Maar ze zijn er ook als we op een raar tijdstip een storing hebben. Ze zijn flexibel en staan voor ons klaar. Dat is een prettig idee.”

Floris Brussaard, Hoofd facilitaire zaken / hoofd VMK Van Iperen

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands