In gesprek met: Dirk-Willem Huisman

  • Home
  • In gesprek met: Dirk-Willem Huisman
Shape

In gesprek met: Dirk-Willem Huisman, Manager Software & Development

In de komende maanden laten wij u nader kennismaken met diverse medewerkers van DNA Services.
Elke keer vertelt een medewerker over zijn functie, het team en hoe men een bijdrage levert aan de groei van DNA. Zo ontdekt u de kracht van onze organisatie en ervaart u welk team professionals binnen ons bedrijf actief is. Dankzij onze medewerkers kunnen wij u de beste IT-dienstverlening bieden.
Vandaag gaan wij in gesprek met: Dirk-Willem Huisman, Manager Software & Development.

Hoe ben je terecht gekomen bij DNA?

“Ik ben na mijn studie Informatica aan de Haagse Hogeschool in 1995 begonnen bij Grote Beer in Delft. Dit was één van de eerste software leveranciers die gestandaardiseerde
bedrijfssoftware introduceerde op de Nederlandse markt. In de jaren negentig werd dit bedrijf onderdeel van Exact Software. In 1997 ben ik in contact gekomen met de oprichters van DNA Services (Dick, Niek en Albert) die inmiddels enkele jaren voor zichzelf begonnen waren als ICT-ondernemers. Ik ben de eerste medewerker die in loondienst werd aangenomen en binnenkort dus 25 jaar in dienst.”

Wat was je eerste functie en kun je enkele herinneringen met ons delen vanuit die periode?

“Ik ben gestart als software engineer en mijn kerntaak was het programmeren van software. DNA is ontstaan vanuit foodconcern Bakker Lekkerkerk waar de oprichters jarenlang de IT-afdeling vormden. Toen Dick, Niek en Albert voor zichzelf begonnen met DNA werd Bakker Lekkerkerk hun eerste klant. Ik mocht dus in 1997 aan de slag bij de succesvolle worstenmaker in Lekkerkerk. Dit was een geweldige tijd waarbij we vooruitstrevende IT-projecten realiseerden en vaak op locatie in de fabriek aanwezig waren. Voordeel was dat we veel kennis hadden vanuit de praktijk over de processen en automatiseringswensen binnen productiebedrijven. Ik herinner me dat retailer Albert Heijn naast het ‘Vandaag-Voor-Morgen-concept’ het ‘RVC- en LVC concept’ lanceerde waarbij de fabriek dagverse leveringen moest klaarspelen. Dit gaf behoorlijke uitdagingen voor zowel het productieproces als de administratieve afhandeling. Feitelijk waren de gebroeders Bakker hun tijd ver vooruit en groeide DNA mee. Naast Bakker Lekkerkerk hadden we bijvoorbeeld ook Van Iperen in Westmaas en Alpha Groep in Oud-Beijerland als klant. Deze ondernemingen zijn overigens nog steeds klant.”

DHW

“Achteraf bezien prachtig dat we zo’n enorme impact maakten met onze ERP-software die we op maat programmeerden voor Bakker”

“Standaard software waar het kan, klantspecifieke ontwikkeling waar het nodig is”

Wat is je huidige functie binnen DNA en kun je meer vertellen over je dagelijkse werk?

“In 2002 ben ik leiding gaan geven aan het ontwikkelteam. DNA groeide ondertussen fors door en we kregen diverse klanten binnen de foodsector, productie, handel en transport. Ons bedrijf heeft vanaf de start geopereerd als brede IT-dienstverlener. Dit betekent dat we ons bezig houden met zowel software ontwikkeling als het beheer van werkplekken en de netwerkomgeving. Binnen DNA hanteren we twee business units: Beheer & Support en Software & Development. Sinds 2016 ben ik Manager Software & Development. In de praktijk komt het er op neer dat ik verantwoordelijk ben voor het beheer en de oplevering van onze softwareproducten en de planning coördineer van onze ontwikkelsprints. Tegelijkertijd ben ik betrokken bij de analyse van klantvragen en werk ik nauw samen met ons commerciële team. Ik ben dus actief op het snijvlak van business en IT. Door mijn achtergrond als programmeur denk ik in mogelijkheden en waak ik tegelijkertijd voor onuitvoerbare projecten. Deze kennis is cruciaal in het contact met zowel bestaande klanten als potentiële nieuwe klanten.”

Welke uitdagingen kom je tegen in de wereld van ERP-software en hoe pak je dit aan?

“Een belangrijke uitdaging blijft het analyseren van de processen en knelpunten van onze klanten. Door tijd te steken in het uitdiepen van de echte pijnpunten kun je het verschil maken en een goed advies verstrekken. Soms blijkt een klantvraag onbedoeld complex of ervaren we dat ‘legacy’ software systemen onvoldoende flexibel zijn. In het verleden ontwikkelden we alles als maatwerk.
We merkten echter dat de bereidheid van klanten om maatwerk vanaf de grond te laten ontwikkelen, steeds meer afnam. We hebben toen om ons heen gekeken of er standaard applicaties zijn waarmee gekoppeld kan worden. Dat bleek in de praktijk niet mee te vallen, doordat interfaces met deze applicaties niet altijd voldeden aan de eisen die we daaraan stelden. In 2018 kwamen we met Uniconta in contact. Met name de mogelijkheid om binnen de applicatie zelf klantspecifieke aanpassingen te kunnen programmeren en het feit dat Uniconta volledig via een API ontsloten is, was voor ons doorslaggevend. Daarmee kunnen we Uniconta inzetten als een ERP-platform en voorkom je dat veel standaard functionaliteit als maatwerk ontwikkeld moet worden. Sinds we gestart zijn als reseller van Uniconta Nederland hebben we al veel nieuwe klanten mogen implementeren op deze standaard software. We ervaren dagelijks de kracht van cloudgebaseerde ERP-software.”

Wat maakt DNA en jouw team tot een unieke organisatie voor de klant?

“We hebben een betrokken team developers en applicatiebeheerders met een prettige werkhouding en als bedrijf bijna 30 jaar ervaring in de IT. Tegelijkertijd hebben we een platte organisatie, hanteren we korte lijnen en groeien we stevig door. Doordat we ontstaan zijn vanuit een productie onderneming met logistieke uitdagingen merk ik dat we perfecte aansluiting hebben bij bedrijven die iets produceren, verhandelen of transporteren.

“Het unieke aan DNA is dat we klanten volledig kunnen ontzorgen. Daarnaast kunnen we door onze ervaring met koppelingen en interfaces perfect integreren binnen een bestaand IT-landschap. We doen dagelijks ons best om een echte ‘sparring partner’ op IT-gebied te zijn voor onze klanten. Doordat we professionele werkprocessen hanteren (zoals de SCRUM-methodiek) en moderne tools gebruiken, garanderen wij de beste software. Ik werk nog altijd met veel plezier bij DNA.”

“We zijn sparring-partner voor onze klanten en denken graag mee over hun uitdagingen op het gebied van IT”

Waar haal jij voldoening uit en wat zorgt in jouw optiek voor optimaal werkplezier?

“Het bedenken van oplossingen voor (organisatorische) problemen middels automatisering is iets wat me vanaf mijn studie Informatica aan de Haagse Hogeschool heeft getrokken. Als ontwikkelaar ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van diverse oplossingen die tot op de dag van vandaag nog steeds bij klanten in gebruik zijn. Als manager kom ik niet meer toe aan het daadwerkelijk zelf ontwikkelen, maar focus ik op het, in samenspraak met opdrachtgevers en developers, uitdenken van oplossingen.
De afwisseling in mijn huidige werk is de brug tussen commercie en techniek. Ik ondersteun actief in veel salestrajecten zodat al in het voortraject de technische impact bepaald kan worden. Hierdoor kom ik vaak over de vloer bij zowel bestaande als nieuwe klanten. Door onze ervaring en klantenkring komen we dus in aanraking met veel verschillende industrieën. Telkens als ik bij klanten of prospects op locatie ben, ben ik onder de indruk van hun (tastbare) business.
Het transformeren van complexe vraagstukken naar werkende oplossingen geeft me iedere keer weer energie.”