In gesprek met: Hans de Wit

  • Home
  • In gesprek met: Hans de Wit
Shape

In gesprek met: Hans de Wit, Commercieel Directeur & Co-Owner

In de komende maanden laten wij u nader kennismaken met diverse medewerkers van DNA Services.
Elke keer vertelt een medewerker over zijn functie, het team en hoe men een bijdrage levert aan de groei van DNA. Zo ontdekt u de kracht van onze organisatie en ervaart u welk team professionals binnen ons bedrijf actief is. Dankzij onze medewerkers kunnen wij u de beste IT-dienstverlening bieden.
Vandaag gaan wij in gesprek met: Hans de Wit, Commercieel Directeur & Co-Owner

Hoe ben je terecht gekomen bij DNA?

“Ik ken Albert, één van de oprichters van DNA, al jaren. We komen beiden uit Gouda en daar kom je elkaar regelmatig tegen. De rode draad in mijn loopbaan is dat ik altijd enthousiast bezig ben geweest op het vlak van sales & marketing. Nadat ik vooral ‘tastbare’ producten heb verkocht, zoals bouwmaterialen, ben ik vervolgens in de IT-sector terecht gekomen. Daar leerde ik dat je met software een behoorlijke impact kunt maken op bestaande processen. Ik heb diverse nieuwe software toepassingen uitgerold zoals een betaaloplossing maar bijvoorbeeld ook een communicatieplatform. Met name de introductie van een schaalbaar product in nieuwe marktsegmenten blijft fascinerend. Wel merkte ik dat ik toe was aan mijn volgende stap: het ondernemerschap. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een bestaand bedrijf waar ik als ondernemer kon participeren. In 2019 heb ik de eerste gesprekken gevoerd met Niek en Albert en was er al een goede klik. In de zomer van 2020 zijn we concreter in gesprek geraakt. Dit bleek voor mij hét moment te zijn om toe te treden tot de directie. Begin 2021 ben ik als ondernemer gestart bij DNA.”

Wat is je huidige functie binnen DNA en kun je meer vertellen over je dagelijkse werk?

“In januari ben ik gestart als Commercieel Directeur. Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor marketing, sales en partnerships. Ik doe feitelijk hetzelfde werk wat ik de laatste jaren gedaan heb. Mijn opgedane kennis en ervaring kan ik volledig kwijt in mijn nieuwe rol bij DNA. Hierdoor boeken we als team snel resultaat. DNA is een prachtig bedrijf waar nog volop ruimte voor groei aanwezig is. Mede gezien het solide fundament aan klantreferenties en de kennis van de medewerkers schalen we momenteel snel op. Sinds begin dit jaar hebben we al ongeveer 15 nieuwe klanten mogen verwelkomen.”

Hans

“Zakelijk gezien is de stap naar het ondernemerschap bij DNA een uitstekende transfer gebleken”

“Sinds begin dit jaar hebben we al ongeveer 15 nieuwe klanten mogen verwelkomen!”

Welke uitdagingen kom je tegen bij DNA en hoe pak je dit aan?

“DNA is een bedrijf met technisch gedreven medewerkers. Van oudsher is het bedrijf meegegroeid met diverse toonaangevende bedrijven die nog steeds klant zijn. Tegelijkertijd ontstond de uitdaging om qua marketing en sales actiever in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Daarvoor ben ik aan boord gekomen en het is prettig om op dit vlak resultaatgericht bezig te kunnen zijn. Zo zijn we volop bezig met de vernieuwing van onze website, versturen we actief nieuwsbrieven en bouwen we aan ons merk via klantverhalen en referenties. Ook werken we samen met diverse partners op het gebied van leadgeneratie en telesales. We creëren ‘traffic’ via social media kanalen zoals LinkedIn en merken dat we veel meer aanvragen krijgen van potentiële nieuwe klanten. Naast groei is het belangrijk om aandacht te blijven geven aan de bestaande klanten. Daarom plannen we regelmatig accountbezoeken om gevoel te houden met de business van onze relaties.”

Welke strategie en speerpunten hanteer je met DNA?

“De belangrijkste strategie is de focus op groei van onze business. Daarbij richt ik me zowel op nieuwe klanten voor IT-beheer als op nieuwe projecten voor de implementatie van ERP-software. We merken dat groei zorgt voor een ‘boost’ qua professionalisering en cruciaal is voor de ontwikkeling van onze medewerkers. Qua marktbenadering kiezen we heel nadrukkelijk voor een verticale marktbenadering. DNA sluit perfect aan bij bedrijven die iets produceren, verhandelen of transporteren. Als je kijkt hoeveel mooie MKB-bedrijven er zijn in segmenten als food, productie, handel, transport maar bijvoorbeeld ook binnen de AGF-sector dan is er nog veel te winnen. Qua automatisering is security een van onze speerpunten, iets wat super actueel is. Ik constateer dat er voldoende ruimte is voor autonome groei maar sluit in de nabije toekomst een overname niet uit. Sterker nog, we zijn hier heel gericht mee bezig.”

Wat maakt DNA en jouw team tot een unieke organisatie voor de klant?

“Wat mij opvalt is dat een klantgerichte benadering loont. Bij DNA is er oprechte interesse in de processen van onze klanten. We bouwen duurzame relaties op met zowel bestaande als nieuwe klanten. Wat ons drijft is om door middel van automatisering onze klanten echt vooruit te helpen. Als onze klant daardoor groeit zijn wij tevreden en groeien we mee. Ik denk dat de combinatie van maximaal ontzorgen vanuit een professionele werkhouding ons tot een unieke organisatie maakt. We maken regelmatig mee dat bedrijven overstappen naar DNA omdat hun huidige IT-partner onvoldoende aandacht geeft. Blijkbaar kunnen we hier het verschil maken.”

“Wat ons drijft is om door middel van automatisering onze klanten echt vooruit te helpen”

Hoe verklaar je de snelle groei van DNA?

“Wat mij betreft is dit een combinatie van de juiste mensen op de juiste plek en een compleet productportfolio. We kunnen bedrijven compleet automatiseren: van werkplek- en netwerkbeheer tot de implementatie van ERP-software inclusief klantspecifieke interfaces. Wat meehelpt is dat we goede mensen én goede tools aan boord hebben. Daarnaast bouwen we aan een ecosysteem met partners waarbij we ook software ontwikkelen voor collega IT-bedrijven. Dit zorgt voor een ‘vliegwieleffect’. Sinds begin van het jaar hebben we als directie ook een informele adviesraad opgericht. Daarmee hebben we toegang tot een team van deskundige mensen met bijvoorbeeld ervaring op fiscaal/juridisch vlak of op het vlak van M&A (fusies en overnames). We leggen regelmatig concrete vraagstukken voor en dat helpt ons verder.”

Waar haal jij voldoening uit en wat zorgt in jouw optiek voor optimaal werkplezier?

“Mijn saleshart gaat altijd weer sneller kloppen als we het vertrouwen krijgen van mooie bedrijven. Recent hebben we bijvoorbeeld een vooruitstrevend en landelijk opererend transportbedrijf mogen verwelkomen als nieuwe klant. Daarnaast ervaar ik de samenwerking met het team binnen DNA als hét fundament voor succes. Zelf kan ik ‘uit de techniek blijven’ en me concentreren op mijn kerntaken. De operatie wordt als het ware gedragen door een team van betrokken medewerkers. Kortom, DNA is een prachtig bedrijf met veel potentie!”