In gesprek met: Maarten van Werkhoven

  • Home
  • In gesprek met: Maarten van Werkhoven
Shape

In gesprek met: Maarten van Werkhoven, Medior Applicatiebeheerder

In de komende maanden laten wij u nader kennismaken met diverse medewerkers van DNA Services.
Elke keer vertelt een medewerker over zijn functie, het team en hoe men een bijdrage levert aan de groei van DNA. Zo ontdekt u de kracht van onze organisatie en ervaart u welk team professionals binnen ons bedrijf actief is. Dankzij onze medewerkers kunnen wij u de beste IT-dienstverlening bieden.
Vandaag gaan wij in gesprek met: Maarten van Werkhoven, Medior Applicatiebeheerder

Hoe ben je terecht gekomen bij DNA?

“Ik ben, na mijn studie ICT-beheer op het Hoornbeeck College, gestart als System Engineer bij een klein MKB-bedrijf in Alblasserdam. Hier heb ik 2,5 jaar werkervaring opgedaan en mijn studie in praktijk gebracht. Vervolgens ben ik eind 2011 naar aanleiding van een vacature in contact gekomen met DNA Services. Ik werd aangenomen en ben gestart op de afdeling Beheer & Support als Junior System Engineer. Op deze afdeling beheren we de complete IT-omgeving van diverse bedrijven en is er veel contact met klanten. In die tijd ben ik ook vaak ingezet op locatie waardoor ik veel van onze klanten goed heb leren kennen en goed weet hoe hun IT-omgeving in elkaar steekt.”

Wat is je huidige functie binnen DNA en kun je meer vertellen over je dagelijkse werk?

“Begin 2017 ben ik overgestapt naar onze business unit Software & Development en gestart als Junior Applicatiebeheerder. Inmiddels ben ik doorgegroeid naar de functie van Medior Applicatiebeheerder. In de praktijk komt het er op neer dat ik verantwoordelijk ben voor het testen van uitbreidingen aan de software van onze klanten. Verder doe ik het beheer en support van al onze klantspecifieke applicaties, waardoor onze ontwikkelaars zich kunnen focussen op nieuwe ontwikkelingen. Dankzij de kennis die ik bij Beheer & Support heb opgedaan, kan ik nu makkelijk schakelen als het gaat om de technische kant van de software en de Beheer & Support kant. Tijdens ontwikkelsprints zorg ik voor de inrichting van de test- en acceptatieomgevingen. Nadat de klant de wijzigingen goedgekeurd heeft coördineer ik de geautomatiseerde uitrol zodat de nieuwste versie in gebruik genomen kan worden.”

IMG_4667

“Doordat de uitrol van onze software volledig geautomatiseerd is creëren we efficiency”

“Dat we met onze software toonaangevende bedrijven automatiseren maakt mij enthousiast”

Welke uitdagingen kom je tegen in de wereld van ERP-software en hoe pak je dit aan?

“In het verleden was versiebeheer op het gebied van software applicaties best een uitdaging. Als IT-bedrijf met bijna 30 jaar ervaring hebben we talloze klantspecifieke applicaties ontwikkeld. Je kunt je voorstellen dat deze applicaties volop in beweging zijn en er regelmatig aanpassingen doorgevoerd worden. Het updaten van applicaties ging voorheen handmatig. Dan moesten configuratiebestanden stuk voor stuk gewijzigd worden en moesten database wijzigingen handmatig worden toegepast. Tegenwoordig gebruiken we hier Octopus voor. Dit is een geweldige tool voor geautomatiseerd deployment en release management die het vele handmatige werk nu met 1 klik doet. Hiermee beheren we de uitrol van onze software volgens het OTAP-principe (Ontwikkel, Test, Acceptatie en Productie). Hierdoor kunnen we ook klanten actief betrekken in het proces rondom het doorvoeren van nieuwe versies van de software.”

Wat maakt DNA en jouw team tot een unieke organisatie voor de klant? 

“Allereerst zorgt de jarenlange ervaring binnen het team voor een hoog kennisniveau. In de afgelopen 25 jaar heeft ons team al zoveel uitdagingen gekregen dat we overal wel een mooie oplossing voor kunnen creëren. Daarnaast speelt mee dat we onze klanten door en door kennen omdat we vaak al jarenlang nauw samenwerken, ook op locatie. Zelf ervaar ik de betrokkenheid in onze klantrelaties als een sterk punt van DNA. Regelmatig leggen we bedrijfsbezoeken af of bezoeken we een open dag of evenement bij onze klanten. Zodoende kunnen we ons voor het ontwikkelen van software goed verplaatsen in de business van onze klanten. Dat geeft een extra dimensie aan de samenwerking met de verschillende klanten waar we voor mogen werken.”

Waar haal jij voldoening uit en wat zorgt in jouw optiek voor optimaal werkplezier?

“De afwisseling in mijn werk zorgt ervoor dat ik continue voldoende uitdaging ervaar. We hebben zoveel uiteenlopende software applicaties in beheer namelijk. Het contact met klanten vind ik ook erg leuk. Het mooiste van mijn werk is het blij maken van de klant met het oplossen van problemen en verbeteren van de software. Daarnaast maak ik onderdeel uit van een leuk team met enthousiaste collega’s waar ik altijd een beroep op kan doen. Ook zorgt DNA voor voldoende ontspanning en zijn de vrijdagmiddagborrels altijd gezellig. Soms wordt een externe spreker uitgenodigd op onze personeelsbijeenkomsten waardoor we blijven leren en uitgedaagd worden. DNA is een geweldig bedrijf waar ik met veel plezier werk!”

“Feitelijk ben ik de spil tussen de gebruikers én ons ontwikkelteam”

your in!

Hartelijk bedankt voor het aanmelden, we houden je op de hoogte.